נימוקים למתן הפטור:
מדובר בהתקשרות בפטור ממכרז כספק יחיד עם "תפארת בית חם" להפעלת מסגרת כוללנית, חוץ ביתיות לאוכלוסיית הלהט"ב מהחברה הערבית, חסרי עורף משפחתי במצבי ניתוק, משבר וסכנה. המסגרת תכלול מענה חירומי והוסטל שיקומי לנוער וצעירים במצבי סיכון וסכנה.
כאמור במכתבו של הגורם המקצועי המצ"ב כנספח א', הבקשה להתקשרות עם ספק יחיד מוגשת לאחר פרסום מכרז הן להוסטל (מכרז 158/2021) והן להלנת החרום (מכרז 111/2023). למכרז הלנת החרום ללהט"ב חברה ערבית (111/2023) לא ניגש אף מפעיל ואילו להוסטל (158/2021) זכה מפעיל אחד (קידום פרוייקטים) שלאחר שנה מזכייתו לא הצליח לפתוח את המסגרת מסיבות שונות, בהמשך לכך ולאחר מתן זכות טיעון בכתב, החליטה ועדת המכרזים לבטל את זכייתו.
האגף החוץ ביתי הקים לפני כשנה ועדת היגוי משרדית גדולה בנושא המענים החוץ ביתיים לחברה הערבית.
אחד הצרכים המרכזיים שעלו הינו הקמת רצף מענים לאוכ' הלהט"בית הערבית. בנוסף, התקיימו דיונים רבים בכנסת, ומועברות שאילתות רבות בנושא הזה, והמשרד יצא בהצהרה לפני כשנה וחצי באמצעות שר הרווחה דאז, כי מסגרת ללהט"ב מהחברה הערבית תיפתח בהקדם.
מדובר במסגרות, לנוער ולצעירות/ים מאוכלוסיית הלהט"ב, מהחברה הערבית, שכיום אינם יכולים לקבל את השירות במסגרות האגף החוץ ביתיות עקב אי התאמה שפתית ותרבותית (אין אנשי מקצוע, ולעתים אין אף מדריכים, המדברים את השפה הערבית במסגרות הקיימות ובקיאים בניואנסים התרבותיים) בגילאי 14 – 26, חסרות/י עורף משפחתי, אשר על רקע האפיונים הייחודיים שלהם, הקשורים לזהות מינית ומגדרית, מצויים במצבי סיכון ומצוקה. נוער וצעירים אלו נאלצו לעזוב את משפחותיהם ומסגרות ההשתייכות שחיו בהן, רובם לאחר שסבלו מאלימות, לעתים עד כדי איומים ברצח, פגיעות מיניות ודחיה קשה מהקרובים להם ועל כן, מצויים במצבי פוסט טראומה מורכבת לרוב.
חלקם מצויים בשולי החברה, מבודדים, מתקשים בהשתלבות בתעסוקה, בלימודים ובחברה. חלקם משוטטים ימים וחודשים רבים ברחובות, לעיתים מוצאים מפלט בבתים נטושים המשמשים להם כקורת גג, ובמקומות מזדמנים בהם נתונים לניצול מצד גורמים המנצלים את מצוקתם וחלק לא זניח מהם מצוי בזנות פעילה.
לאור המצב האקוטי של האוכלוסייה הרלוונטית, והצורך בפתיחת מסגרת באופן דחוף, נעשו פניות למס' מפעילים אשר מפעילים מסגרות לאוכלוסיית קצה. הפנייה הראשונה נעשתה לעמותת אותות, אך זו ציינה כי אינה יכולה להפעיל מסגרת כזו בחיפה (כנדרש במכרז ולאור העובדה כי חיפה הינה עיר מקלט לאוכ' הרלוונטית) בשל סיבותיה שלה. מסיבה זו היא גם לא הגישה הצעות בשני המכרזים הקודמים שפורסמו.
קיים מפעיל מתאים בעל ניסיון רב בעבודה עם מנהל של"ם, "תפארת בית חם". למפעיל נסיון רב שנים עם מנהל של"ם בהפעלת מעונות נעולים של חסות הנוער המשתייכים לחברה הערבית, הוסטל ודירות מעבר לצעירות קצה מהחברה הערבית. המפעיל בדק לעומק את המשמעות שבהפעלת מסגרת שכזו, ולאחר חשיבה הסכים לקחת על עצמו הפעלת המסגרת הרלוונטית.
בנסיבות האלה שנוצרו, בהעדר מתמודדים על המכרז 111/2023, בהעדר יכולת של המפעיל שזכה במכרז 158/2021 להפעיל את המסגרת, ולאחר סירובו של המפעיל המתמחה בהפעלת מסגרות לאוכ' הלהט"בית בחברה הכללית להפעיל את המסגרת דנן, תפארת בית חם היא הספק היחיד אשר מסוגל ומוכן להפעיל את המסגרת בשל אופייה והתאמתה לחברה הערבית- הן מבחינת ההכרות עם אוכלוסיות קצה והן מבחינת הניסיון ארוך השנים עם החברה הערבית.
בשל זאת, מבקש הגורם המקצועי התקשרות בפטור ממכרז כספק יחיד עם "תפארת בית חם" להפעלת מסגרת כוללנית, חוץ ביתיות לאוכלוסיית הלהט"ב מהחברה העברית, חסרי עורף משפחתי במצבי ניתוק, משבר וסכנה מיום 01.07.2023 ועד ליום 31.05.2024 או עד לבחירת זוכה במכרז החדש, המוקדם מביניהם. בסך של 3,844,126 ₪ לפי הפירוט בנספח ב' המצ"ב.